Aki járt már a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, az visszavágyik… Aki hallgatta, és részese volt már Snétberger
Ferenc virtuóz játékának, az ismét keresi az élményt.
Hónapok óta szemem előtt lebegett az
időpont, és komoly izgalommal vártam június 13-át. Ezen a sminkolvasztó nyár
estén a Duna ölelésében a szigeten lépett fel Snétberger Ferenc, akinek a neve
mellet mindig ott áll: roma származású gitárművész – szerintem pedig tündérszármazású
emberhős. Főleg, ha belegondolunk a lelkeket gyógyító zenéjének erejébe, és
abba, hogyan karolta fel a kallódó roma gyerekeket. Zenésszé tette őket. A
hétvégi margitszigeti este pedig, amit olyannyira vártam, egyben az ezerszínű
Budapesti Nyári Fesztivál nyitókoncertje volt. A nemrégiben új külsőt kapott,
részben felújított terepen nagyon vártam az esemény rangjához méltó
rendezvényt, melynek programja hősünk klasszikus zenekarra komponált szerzeménye, a For
My People című, roma hagyományok ihletéséből született három
tételes személyes vallomás.
Az est sztárvendégeként
vártuk a francia származású Michel Godard fúvós hangszeren játszó művészt és a
Snétberger Zenei Tehetség Központ diákjait. Keller András vezette a 40 tagú Concerto Budapest zenekart.
Egy órával az előadás előtt érkeztem,
fürkésztem a lassan szállingózó embereket. Mindig érdekes látni, milyen előadás
milyen közönséget vonz. Most meglepően vegyes volt a kép. A magam részéről a
lelkes, koncertre járó, de nem kifejezetten szakértő hallgatóságot képviselem,
és megszoktam, hogy teltházasak az előadások. Hősünket a Zeneakadémián láttam
utoljára.
Fotó: Kaiser Ottó |
Most megérkezett a hosszú, meleg tapssal
fogadott mester, Snétberger Ferenc. A hatalmas színpad feletti óriásképernyőn
ötszörösére nőttek a szereplők, saját kivetítőmön mégis egy filléres gitárját
pengető tizenéves fiú balladai tisztaságú játékát láttam. A hangok közti
távolságok kis réseken át engedtek a lelkébe látni. Vonós hangszerek vetítik
köré a zöld lombos fákat, az idilli, boldog, meseszerű tájat. A szavak
elfogynak, csak érzések maradnak. Snétberger mellett múltat idéző hnagzású,
kígyószerű fekete fúvós hangszerével szólal meg francia barátunk, és
improvizációjával kíséri útján hősünk gondolatait. A következő szakasz tempóját
apró fejmozdulatokkal követi az értő közönség. Michel Godard újabb fúvós
hangszerrel is megörvendeztet, egy hatalmas tubával kezd párbeszédet. Régről
ismerős, kedves snétbergeri dallamfoszlányok váltakoznak ismeretlen, de máris
szeretett új részekkel.
Az est első részében Barbarics Csanádot
konferálja fel Ferenc, hangjában nagy-nagy szeretettel. A tizenhárom éves
Csanád gyakorlatilag össze van nőve a zongorával. Tényleg nagyon tehetséges,
élvezet hallgatni. A folytatásban újabb fiatal zeneértők érkeznek, gitárverseny
következik: az édes-bús roma dallamokat látható élvezettel adja át a zenekar. A
darabot egyébként a roma holokauszt 50. évfordulójára komponálta maga
Snétberger Ferenc.
Az est során, már a második felvonásban
újabb tehetség érkezik: Danyi Csaba hegedűművész fiatalember. A nevét illik
megjegyezni, hiszen a mosolyát úgysem tudjuk elfelejteni. Három ifjú
gitárosával úgy játszott együtt a mester egy igen virgonc darabot, mint kotlós
a csibéivel. Öröm volt látni, bele is gondoltam, hogy milyen érzés lehet a tanítványának
lenni.
Fotó: Kaiser Ottó |
Miután Snétberger klasszikus gitárját
lecserélte jazz hangszerre, újabb különböző formációkkal örvendeztette meg
rajongóit. Volt olyan, hogy egyszerre heten is muzsikáltak a színpadon. A tanítványok
közül Palásti Gergő csatlakozott fagotton,
Fehér Elemér klarinéton, a zenészbarátok és társak közül Oláh Tzumo Árpád
zongorán, „Barcza” Horváth József bőgőn
és basszusgitáron,Toni Snétberger dobon. Igazi élményben volt részünk.
Végtelenül
sajnáltam, hogy a nagyon élvezetes koncert a program csúszása miatt a BKV-val
utazó közönség tömeges kiszállingózásával ért véget, jóval este 11 óra után.
DÉ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése